Mecenas Artur Zalewski

Inwestycja ta została zrealizowana niezgodnie z prawem budowlanym, gdyż nie zostały określone wymogi planistyczne realizacji tej inwestycji, a warunki środowiskowe realizacji inwestycji zostały określone z naruszeniem prawa. Brak uwarunkowań planistycznych przedmiotowej decyzji wynika z uchylenia określającej je decyzji o warunkach zabudowy nr IG.6739.15.2022 Wójta Gminy Kodeń z dnia 10 lipca 2023 r. na mocy decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białej Podlaskiej z dnia 24 stycznia 2024 r., która została utrzymana w mocy prawomocnym wyrokiem NSA z dnia 03.12.2024r. sygn. II OSK 2553/24. 

Wymogi środowiskowe tej inwestycji określone ostateczną decyzją Wójta Gminy Kodeń z dnia 19 października 2022 r. nr IG.6220.1.2022 budzą istotne wątpliwości co do swojej prawidłowości, o czym świadczy wniesienie sprzeciwu od tej decyzji przez Prokuraturę i niezgodność raportu OOŚ z wymogami ustawowymi. Wobec wniesienia sprzeciwu przez Prokuraturę i wznowienia postępowania w sprawie przez Wójta Gminy Kodeń można z dużym prawdopodobieństwem przewidywać, iż postępowanie to zakończy się uchyleniem decyzji środowiskowej z dnia 19 października 2022 r.

Już sam fakt braku posiadania przez inwestora ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy przesądza o niezgodności inwestycji z prawem, gdyż zgodnie z art. 32 ust. 4 Prawa budowlanego określenie warunków zabudowy jest konieczne dla uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, a organ wydający decyzję o pozwoleniu na budowę jest związany decyzją o warunkach zabudowy. 

W świetle art. 59 ust. 5 i art. 57 ust. 1-3 Prawa budowlanego brak posiadania przez inwestora decyzji o warunkach zabudowy powinien skutkować odmową wydania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego, a w przypadku wadliwego wydania pozwolenia na użytkowanie – jego uchyleniem i wszczęciem postępowania naprawczego w sprawie na podstawie art. 50 ust. 1 i 51 ust. 7 Prawa budowlanego. 

Przedmiotowa sprawa jasno wskazuje na konsekwencje braku poszanowania przez inwestora przepisów prawa i przystąpienia do realizacji inwestycji pomimo braku ostatecznego rozstrzygnięcia o wszystkich wymaganych prawem jej uwarunkowaniach. Bardzo istotne są także działania podjęte w sprawie przez Prokuraturę, która stoi na straży przestrzegania konstytucyjnej zasady praworządności, i posiada szerokie uprawnienia do działań procesowych także w postępowaniach administracyjnych.

***

Aktualizacja nadesłana do redakcji Stop Fermom przez mecenasa Artura Zalewskiego 4 marca 2025 r.:

Ogólną wymowę artykułu podkreślającą fakt występowania nieprawidłowości w procesie inwestycyjnym Fermy drobiu Kąty potwierdza fakt prowadzenia postępowania wznowieniowego w sprawie decyzji Starosty Bialskiego z dnia 4 sierpnia 2023 r., nr T/59/23 o pozwoleniu na budowę dla Fermy drobiu Kąty i utrzymanie w mocy przez Wojewodę Lubelskiego postanowieniem z dnia 24 stycznia 2025 r. wstrzymania wykonania tej decyzji na mocy postanowienia Starosty Bialskiego z dnia 2 grudnia 2024 r. Podstawą rozstrzygnięcia Wojewody Lubelskiego było uznanie, iż w świetle uchylenia decyzji Wójta Gminy Kodeń z dnia 10 lipca 2023 r. o ustaleniu warunków zabudowy dla zabudowy Fermy drobiu Kąty wysoce prawdopodobne jest uchylenie zaskarżonej decyzji o pozwoleniu na budowę we wznowionym postępowaniu.”